۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۵۹۵۰۴۴

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۶ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۶ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
مرکز آمار نرخ تورم کل کشور در دی ماه امسال را ۲۰.۶ درصد اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۶ بهمن‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

افزایش ۲۴ دلاری طلا با کاهش ارزش دلار
 
در آستانه نشست فدرال رزرو در هفته آینده که بسیار انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند، قیمت طلا در معاملات آخرین روز کاری بازار‌های جهانی نزدیک به ۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم ۷ ماه گذشته رسید.

هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲ گرم) در بازار‌های جهانی ۱.۸۸ درصد افزایش یافت و از ۱۳۰۰ دلار در هر اونس گذشت. طلا با ۲۴ دلار و ۴ سنت افزایش ۱۳۰۵.۲۵ دلار در هر اونس معامله شد. این فلز گران بها به لحاظ عملکرد بهترین هفته در ۴ هفته گذشته را ثبت کرد.

فوآد رزاق‌زاده، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «درحالی‌که به شدت انتظار می‌رود فدرال رزرو چرخه افزایش نرخ بهره را متوقف کند، کاتالیزور اصلی تقویت طلا کاهش شدید در ارزش دلار بود.»

با انتظار برای کاهش نرخ بهره که هزینه‌های نگهداری طلا را کاهش می‌دهد، قیمت طلا تقویت شد.

با تمرکز سرمایه‌گذاران بر نشست فدرال رزرو در هفته آینده، ارزش دلار از بالاترین رقم ۳ هفته گذشته کاهش یافت. این کاهش، طلا را که با دلار قیمت‌گذاری می‌شود، برای مالکان دیگر ارز‌ها ارزان‌تر می‌سازد.

ذخایر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان در نزدیکی بالاترین سطح از اواخر ژوئن ۲۰۱۸ در نوسان است.
_______________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز پنجشنبه افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۳.۲ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با کاهش نسبت به نرخ پنجشنبه، ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان است.
_______________________

حفاری ۱۶ حلقه چاه میدان نفتی آزادگان در دست اقدام
 
سیدعبدالله موسوی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه این شرکت در میدان نفتی گچساران هفت حلقه چاه و در نفت‌شهر پنج حلقه چاه حفاری می‎کند، افزود: همچنین مراحل واگذاری حفاری شش حلقه چاه در حوزه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و ۱۰ حلقه چاه در گستره عملیاتی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در میدان نفتی آزادگان در غرب کارون در دست اقدام است.

وی افزود: همه امکانات عملیاتی و پشتیبانی شرکت ملی حفاری برای اجرای به‌موقع پروژه‎های مربوط به طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت به‌کارگرفته می‎شود. با توجه به شرایط کنونی و محدودیت‎های اعمال شده، اجرای این  پروژه‎ها با استفاده از توانمندی‎های داخلی بسیار با اهمیت است و بر خودکفایی و خوداتکایی صنعت نفت کشور دلالت دارد.

این مقام مسوول با اشاره به برنامه‎ریزی برای اجرای ۳۴ پروژه از سوی شرکت ملی نفت ایران به منظور حفظ، نگهداشت و افزایش تولید اظهار کرد: تاکنون اجرای دو پروژه از طریق مناقصه به شرکت ملی حفاری اختصاص یافته است و پیش‎بینی می‎شود در مناقصه‌های آینده، تعداد دیگری پروژه به این شرکت واگذار شود.

موسوی با اشاره به شرایط خاص میدان نفتی گچساران و برداشت از لایه نفتی و گازی خامی که فشار بالایی دارد و همچنین میدان نفت‌شهر گفت: متخصصان مجرب این شرکت سابقه حفاری در همه میدان‌های نفتی و گازی در مناطق خشکی و دریایی کشور به موازات ارائه خدمات فنی و مهندسی را دارند و با توجه به تجارب اجرای پروژه‎های کلید در دست (EPD) از سوی این شرکت، برنامه‎ریزی و جدول زمان‎بندی مدونی با همکاری کارفرمای پروژه‎های پیش‎گفته تهیه و مراحل اجرای کار دنبال خواهد شد.

وی اظهار کرد: به منظور تحقق پروژه‎های تعریف شده در شرکت ملی نفت ایران، بخش عمده قطعات، تجهیزات، کالا و مواد از طریق منابع داخلی تامین و افزون بر ایجاد فرصت برای کاربست دستگاه‎های حفاری موجود در کشور، سبب رونق‎بخشی به کارگاه‎ها، شهرک‎ها و مجموعه‎های صنعتی می‎شود.
_______________________

تهران و آنکارا برای تقویت همه جانبه روابط عزم جدی دارند
 
محمد نهاوندیان امروز در دیدار مصطفی رفعت حیصار جیک اوغلو رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس ترکیه، با تاکید بر اینکه جهان اسلام با روابط نزدیکتر ایران و ترکیه، قدرتمندتر می‌شود، تصریح کرد: با اتحاد ایران و ترکیه، هیچ کشوری نمی‌تواند در تحریم اقتصادی دو کشور موفق شود.
 
وی در این دیدار که جمعی از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ترکیه نیز حضور داشتند، با اشاره به تحریم‌های ۴۰ ساله آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: تفاوت تحریم‌های کنونی دولت آمریکا علیه کشورمان در مقایسه با گذشته در این است که اکنون کشور‌های جهان و حتی دولت‌های اروپایی، دولت آمریکا را در این دوره از فشار و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه تهران، نه تنها همراهی نمی‌کنند بلکه در مقابل آن نیز ایستاده اند.
 
معاون اقتصادی رییس جمهوری با بیان اینکه تهدید‌های آمریکا علیه ایران اسلامی با وجود افزایش سر و صدا و فضا سازی تبلیغاتی، از دستیابی به اهداف خود ناتوان است، اظهار داشت: رئیس جمهوری آمریکا حتی در داخل کشور خود و اداره دولت با مشکلات فراوانی مواجه است و قطعا نمی‌تواند در آن سوی اقیانوس‌ها اهداف خود را عملی کند.
 
معاون اقتصادی رئیس جمهوری گسترش روابط با دولت و ملت ترکیه را جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران برشمرد و گفت: این دوره از فشار و تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم به زودی سپری خواهد شد و دوستان را می‌توان در روز‌های سخت شناخت.

روابط آنکارا و تهران باید بیش از پیش گسترش یابد
 
مصطفی رفعت حیصار جیک اوغلو رئیس اتاق بازرگانی و بورس ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و عمیق ایران و ترکیه تاکید کرد: باید روابط مشترک تهران- آنکارا بویژه در بخش‌های اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی با توجه به شرایط کنونی بیش از پیش گسترش یابد.
 
حیصار جیک اوغلو با بیان اینکه سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ترکیه تحولات گسترده تجاری و اقتصادی بین دو کشور را بوجود آورد، گفت: رئیس جمهوری ترکیه نیز همواره گسترش همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را به فعالان اقتصادی، کارآفرینان و بخش خصوصی ترکیه گوشزد کرده است.
 
وی تصریح کرد: شرکت‌ها و اتاق بازرگانی ترکیه مشتاق و علاقمند به همکاری با ایران هستند.
در این دیدار، راه‌های تسهیل سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های زیرساختی و تولید و افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و در مورد تسریع همکاری‌ها، تصمیماتی اتخاذ شد.
_______________________

ادامه خرید نفت ژاپن از ایران تا دو ماه آینده
 
ژاپن ماه میلادی جاری خرید نفت ایران را ازسرگرفت و شرکت‌های "فوجی اویل" و "شوآ شل سکی‌یو" محموله‌های نفت ایران را در نفت‌کشی بارگیری کردند که نهم فوریه به ژاپن خواهد رسید.

بر اساس گزارش هلنیک شیپینگ، تاکاشی تسوکیوکا، رئیس انجمن نفت ژاپن گفت: صنعت پالایش نفت ژاپن همچنان از دولت می‌خواهد معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران را پس از پایان مدت ۱۸۰ روز در مه، تمدید کند. با این حال پالایشگاه‌های ژاپنی می‌توانند از سایر کشور‌های خاورمیانه نفت مورد نیاز خود را تأمین کنند.

آخرین محموله نفت ایران در اوایل اکتبر به ژاپن رسید، زیرا پالایشگاه‌ها و بانک‌های ژاپنی تلاش داشتند کلیه مبادلات مربوط به نفت را پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا تسویه کنند. پالایشگاه‌های ژاپنی معمولاً گرید‌های مدیوم و سنگین را وارد می‌کنند. آخرین باری که این کشور هیچ نفتی از ایران وارد نکرد ژوئیه سال ۲۰۱۲ بود که تهران هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته بود و تا زمان مشخص شدن وضعیت بیمه محموله و مسائل بانکی، واردات نفت ژاپن از ایران به مدت کوتاهی متوقف شده بود.
_______________________

نرخ تورم کل کشور در دی ماه امسال به ۲۰.۶ درصد رسید

مرکز آمار نرخ تورم کل کشور در دی ماه امسال را ۲۰.۶ درصد اعلام کرد. بر پایه این گزارش نرخ تورم در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۱۹.۶ درصد برای دهک اول تا ۲۲.۳ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.
 
نرخ تورم کل کشور در دی ماه امسال به ۲۰.۶ درصد رسیدبه‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مرکز آمار، تورم «خدمات تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت و کالا‌های شخصی و خانگی» پاییز امسال برابر با ٣٧٩,٣ بود که نسبت به تابستان ١٣.٣ درصد افزایش یافت.

همچنین «خدمات هتل و رستوران» در این دوره زمانی ۴۲۹.۸ است که نسبت به فصل گذشته ۱۵.۳ درصد رشد کرد.

تورم «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «واسطه گری‌های مالی (بیمه)» پاییز امسال به ترتیب ۳۶۸.۲ و ۲۹۸.۴ است که نسبت به تابستان ۹ و ۱.۸ درصد افزایش یافت.

براساس این گزارش «خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار» در این دوره زمانی ۲۲۸ است که در مقایسه با فصل گذشته ۵.۹ درصد بیشتر شد.

شاخص گروه «خدمات آموزش» ۳۰۵.۵ است که نسبت به فصل گذشته ۱۵ درصد رشد را ثبت کرد.

تورم «خدمات بهداشت و مددکاری اجتماعی» در پاییز امسال ۴۴۰.۷ است و شاخص گروه «خدمات سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» ۳۲۵.۹ درصد برآورد شد که به ترتیب ۶ و ۶.۵ درصد افزایش یافت.

بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که تورم بخش خدمات کل کشور بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰ در هفت سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین درصد تغییرات با ۲۴ درصد مربوط به سال ۱۳۹۲ بود که متوسط قیمت تولیدکننده در این سال ۱۵۱.۶ ثبت شد.

بخش‌های خدمات مشتمل بر «تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت و کالا‌های شخصی و خانگی»، «هتل و رستوران»، «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «واسطه گری‌های مالی (بیمه)»، «مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار»، «آموزش»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» است که به صورت سالیانه و فصلی منتشر می‌شود.

تورم ۲۰.۶ درصدی مصرف کننده در ۱۲ ماهه منتهی به دی

همچنین مرکز آمار نرخ تورم کل کشور در دی ماه امسال را ۲۰.۶ درصد اعلام کرد.

بر پایه این گزارش نرخ تورم در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۱۹.۶ درصد برای دهک اول تا ۲۲.۳ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۲۵.۶ درصد برای دهک اول تا ۲۸.۳ درصد برای دهک دهم است.

همچنین در گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» بین ۱۴.۹ درصد برای دهک اول تا ۲۰.۹ درصد برای دهک دهم است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات